جو بایدن در حال بررسی بهره برداری از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده (SPR)

جو بایدن در حال بررسی بهره برداری از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده (SPR) برای کاهش قیمت نفت و همچنین ارتباط برای هماهنگی با مصرف کنندگان بزرگ دیگر مانند چین و ژاپن است.

تحلیلگران می گویند که چنین اقدامی ممکن است تأثیر بلندمدتی بر کاهش قیمت نفت آمریکا نداشته باشد ،که در اواخر اکتبر به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی بالای 85 دلار در هر بشکه رسید.

حرکت همزمان امریکا با مصرف‌کنندگان بزرگ دیگر مانند چین و ژاپن، می‌تواند انتقادات از دلت را نیز کاهش دهد

چرا SPR ایجاد شد؟

ایالات متحده SPR را در سال 1975 پس از تحریم نفتی اعراب که قیمت بنزین را افزایش داد و به اقتصاد ایالات متحده آسیب رساند، ایجاد کرد. رؤسای جمهور از ذخایر نفت برای آرام کردن بازارهای نفت در طول جنگ یا زمانی که طوفان ها به زیرساخت های نفتی در امتداد خلیج مکزیک ایالات متحده برخورد کردند، استفاده کرده اند.

ذخایر SPR امریکا چقدر نفت نگه می دارد؟

این ذخایر در حال حاضر حدود 606 میلیون بشکه در ده ها غار در چهار مکان تحت مراقبت شدید در سواحل لوئیزیانا و تگزاس ذخیره می کند. این مقدار نفت برای پاسخگویی به تقاضای ایالات متحده برای بیش از یک ماه کافی است.

این کشور همچنین دارای ذخایر کوچک نفت و بنزین در شمال شرق ایالات متحده است.

چه کشورهای دیگری ذخایر استراتژیک دارند؟

علاوه بر ایالات متحده، 29 کشور دیگر عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، از جمله بریتانیا، آلمان، ژاپن و استرالیا، ملزم به نگهداری نفت در ذخایر اضطراری معادل 90 روز واردات خالص نفت هستند. ژاپن یکی از بزرگترین ذخایر پس از چین و ایالات متحده را دارد.

چین، یکی از اعضای وابسته آژانس بین المللی انرژی و دومین مصرف کننده نفت در جهان، SPR خود را 15 سال پیش ایجاد و اولین حراج ذخایر نفت خود را در سپتامبر برگزار کرد.

هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت، نیز منابع ذخیره ای دارد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در مجموع، دولت های OECD تا سپتامبر بیش از 1.5 میلیارد بشکه نفت خام در اختیار داشتند. این میزان پاسخگوی حدود 15 روز تقاضای جهانی قبل از همه گیری است.

آیا آن کشورها می توانند نفت را به یکباره آزاد کنند؟

روسای جمهور ایالات متحده می توانند انتشار SPR را با کاهش ذخایر توسط سایر اعضای آژانس بین المللی انرژی به طور همزمان هماهنگ کنند. انتشار احتمالی شامل چین و هند اولین موردی است که ایالات متحده انتشار آنها را هماهنگ کرد.

دخایر SPR چگونه نفت را وارد بازار می کند؟

ذخایر SPR به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مراکز بزرگ پالایشی یا پتروشیمی ایالات متحده، می تواند روزانه 4.4 میلیون بشکه نفت ارسال کند.

وزارت انرژی معمولاً یک حراج آنلاین برگزار می کند که در آن شرکت های انرژی برای نفت پیشنهاد می دهند. بر اساس یک سوآپ، شرکت‌های نفتی نفت خام را می‌گیرند اما ملزم به بازگرداندن آن به اضافه بهره هستند.

روسای جمهور ایالات متحده سه بار مجوز فروش اضطراری SPR را صادر کرده اند که آخرین آن در سال 2011 در جریان جنگ در لیبی (عضو اوپک) بود. فروش همچنین در طول جنگ خلیج در سال 1991 و پس از طوفان کاترینا در سال 2005 انجام شد.

👈 آخرین مبادله در سپتامبر پس از طوفان آیدا انجام شده است.

آخرین مطالب

مطالب مرتبط