گلدمن ساکس: افزایش مداوم قیمت نفت، یک باد مخالف قابل کنترل برای اقتصاد ایالات متحده

موسسه گلدمن ساکس می‌گوید در حالی که افزایش مداوم قیمت نفت می‌تواند مصرف و رشد اقتصادی را کاهش دهد، اما یک “باد مخالف قابل کنترل” برای اقتصاد ایالات متحده خواهد بود.

در حالی که پیش‌بینی می‌کنیم رشد مصرف در پاییز و زمستان کند شود، فکر می‌کنیم قیمت‌های بالاتر نفت بعید است که باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و تولید ناخالص داخلی شود.

اقتصاددانان GS در ادامه به چهار دلیل اصلی می‌پردازد که چرا تیم گلدمن چندان نگران افزایش قیمت نفت نیست:

1- “قیمت نفت 20 دلار در هر بشکه افزایش یافته است و این افزایش قیمت نفت نسبتا کم است (در مقایسه با +40 دلار در نیمه اول سال 2008 و +45 دلار در نیمه اول سال 2022) و پیش بینی ما از قیمت خرده فروشی بنزین، معاملات آتی و بازارهای عمده فروشی نشان می دهد که بیشتر جهش ها قبلاً اتفاق افتاده است.

2- “تأثیر مثبت خنثی کردن” هزینه های سرمایه ای بیشتر در بخش انرژی (CapEx)، باعث افزایش رشد تولید ناخالص داخلی می شود.

3- کاهش قیمت‌های زغال‌سنگ و گاز طبیعی از سال گذشته تا به امروز و همچنین پایان موج گرمای تابستان، قیمت‌های برق را در پاییز کاهش می‌دهد، این امر همچنین درآمد مصرف‌کننده و مصرف احتمالی را افزایش می‌دهد.

4- موسسه گلدمن انتظار ندارد تا زمانی که حرکت قیمت ها کوتاه مدتی باشد، فدرال رزرو سیاست های پولی را در واکنش به قیمت نفت تشدید کند.
فدرال رزرو تنها در صورتی باید نگران پیامدهای ثبات قیمت باشد که قیمت‌های بالاتر نفت به کاهش انتظارات تورمی کمک کند.

در کل ما نسبتاً نگران این ریسک نیستیم و انتظار نداریم حرکت اخیر نفت به طور معناداری انتظارات تورمی مصرف‌کننده را تقویت کند.

آخرین مطالب

مطالب مرتبط